Toit

Neli igapäevast supertoitu

Tänapäeval on spordiharrastajate seas levinud toidulisandite kasutamine: treeningute ja võistluste ajal juuakse spordijooke ning tarbitakse energiageele. Pärast võistlust lähevad käiku taastavad joogid ja batoonid. Sellega oleks toitumine justkui “paigas”, aga kas pööratakse tähelepanu ka igapäevasele toitumisele?

Viimasel ajal on palju räägitud n.n supertoitudest (näiteks goji-marjad, chia seemned jpm.). Hinnasildilt vaatavad vastu suured numbrid ja ka pakendil olevad lubadused on suured. Samal ajal on olemas “supertoitusid”, mida leidub ilmselt igas kodus ja külmkapis.

Munad

Kanamunad on vastupidavussportlase “parimad sõbrad”. Nad sisaldavad kõrgeima kvaliteediga valke ja on üks parimaid valguallikaid üldse. Samuti sisalduvad munades pea kõik organismile vajalikud asendamatud aminohapped: lüsiin, treoniin, leutsiin, isoleutsiin, valiin, fenüülalaniin, trüptofaan, histidiin, metioniin. Munades sisalduv valk on kõrge omandatavusega, mis tähendab, et seda saab organism hõlpsalt kasutada. Lisaks valkudele ja aminohapetele on munad ka suure vitamiini- ja mineraalainetesisaldusega. Kanamunades on rohkem kui 30 makro- ja mikroelementi. Palju on fosforit, kaltsiumit, magneesiumi ja mikroelementidest fluori, joodi, vaske, tsinki, mangaani. Enamik muna mineraalaineid on inimese poolt kergesti omastatavad, sest paiknevad orgaanilistes ühendites.

 Või

Jah, või on sportlastele kasulik! Võis sisalduv küllastunud rasv ei ole nii halb nagu kunagi arvatud. Küllastunud rasvhapped on vajalikud aju funktsioneerimiseks, toetavad immuunsussüsteemi ja parandavad ainevahetust ning moodustavad ca 50% rakumembraanidest. Nad annavad rakkudele vajaliku jäikuse ja kaitse. Või on ka vitamiiniderikas sisaldades A, D, E ja K vitamiine. Küllastunud rasvade hulgas on ka kolesterool. Kolesterool on seotud ka hormoonidega: aidates stressiga toime tulla, kaitstes keha südamehaiguste ja vähi eest. Triatleedid ja sprodiharrastajad, kes treenivad päevas tunde, kulutavad võist saadud kalorid ära ja neile on see igati vajalik ning kasulik toiduaine.
NB! Räägime siinkohal võist (taluvõi), mille rasvasisaldus on vähemalt 80%. Siia hulka ei kuulu margariinid ega võilaadsed määrded.

Piparmünt

Juba piparmündi nuusutamine võib aidata parandada keskendumist ja tuua värskust. Mitmed teaduslikud uuringud on näidanus, et piparmündi aroom mõjub hästi kiiruslikele ja jõu omadustele. Piparmündi lehti tasub lisada oma joogi sisse või tarbida piparmünti sisalduvat trenni/võistluse eel ja ajal.

Šokolaad

Kakao näol on tegu ühe antioksüdantide rikkaima ainega ja on tõestatud, et sel on positiivne toime südamele ja südame -veresoonkonnale. Tänu oma kõrgele magneesiumisisaldusele on kakao ka kasulik lihastele. Uusim avastus kakao toimest on see, et ta toimib mõõduka päikesekaitsena. Tarbides ca 20g tumedat šokolaadi, vähendavad kakaos sisalduvad flavanoolid (üks paljudest antioksüdantidest kakaos) UV-kiirguse kahjulikku mõju nahala ja aitavad kaitsta nahavähi eest. Triatleetidele, kes viibibad treeningutel ja võistlustele palju päikese käes, ei ole tegu halva omadusega. Seega mõisltikus koguses šokolaadi tarbida on kasulik nii nahale kui südamele.
NB! Kakaol on ülalnimetatud omadused, seega tuleb tarbida võimalikult kõrge kakao-sisaldusega tumedat šokolaadi.

Tekst: Triatloniportaal | Martin Meri
Foto: Mallor Malmre | Scanpix